7. dag, lørdag den 10. (Silver City / Holbrook - 435
km)
I dag skal vi opleve tre ting: Petrified Forest
Nationalpark, Painted Desert og så skal vi ud at køre på den gamle Route 66.
Det skal også vise sig at blive den længste strækning, vi kommer til at køre.
Petrified Forest, Den forstenede Skov, er et kæmpeområde
med en masse forstenede træer, som er et par hundrede millioner år gamle. Det
er et meget fascinerende område. Lige så fascinerende er Painted Desert med
bjerge og klippeformationer i flotte pastelfarver. Et meget surrealistisk sted.
Inden vi kommer til Route 66, som er den legendariske 3500
km lange highway fra Chicago til Los Angeles, er vi nødt til at køre et stykke
på interstaten. I USA opererer man med routes, highways og interstates -
landeveje, hovedveje og motorveje. På interstates køres der hurtigt i flere
vognbaner, og der er mange store 18 wheelers, store amerikanske trucks. Og de er
altså rigtigt store, og de kører hurtigt. Som regel holdt vi os fra at køre på
interstates. For det er ikke spor sjovt. Det går alt for hurtigt, og der er
ikke noget at se på. Som tidligere nævnt, holdt jeg mig altid bag nogle andre
og lod dem om at finde vej. Men det betød så også, at når vi kom ud på
interstaten, så måtte jeg sørge for at følge med og ikke miste dem af syne.
Min Harley var en Sportster 883 og dermed en af de mindste maskiner. Så når
hastigheden kom op på 85 miles, var der ikke ret meget mere tilbage i den. Nu
har jeg heller ikke voldsomt stor erfaring (faktisk er det første gang jeg kører,
siden jeg tog kørekort et år tidligere...), så jeg var ikke helt tryg ved at
ligge der i midtersporet med 85 miles i timen og prøve at følge med de andre,
når de overhalede de store lastbiler. I forvejen var der en god sidevind, så
jeg var nødt til at korrigere lidt ved at lægge motorcyklen lidt ned mod højre,
samtidig ryster hele kværnen, fordi den er ved at have nået tophastigheden, og
når man så skal til at overhale en af disse store trucks og kommer ind i
turbulensområdet bag den, ja så er det ikke sjovt længere. På et tidspunkt kørte
jeg i midterbanen og prøvede at holde fast i styret og følge med de andre.
Bedst som jeg kører der, hører jeg en dyb buldren bagfra. Jeg kigger i venstre
sidespejl og ser, at en kæmpestor truck er på vej op på siden af mig.
Derefter ser jeg i det andet sidespejl, at en anden lige så stor truck er på
vej op på min højre side. Det er lige som om, at der går en sky for solen, da
disse to kæmper glider op på hver side af mig og langsomt kører forbi, og der
er kun få
meter til deres kæmpestore hjul. Pyh... Man ser det for sig: "Hey Rubber
Duck. Kan du se ham der, der sidder og flagrer på sin lille Harley? Hvis du
tager højre side, så tager jeg venstre, ha, ha, ha...".
![]() |
![]() |
Ahh, så er det straks noget andet, da vi omsider drejer
af og kører ind på den gamle Route 66. Route 66 var den første gennemgående
vej, der gik direkte fra Chicago til L.A. Den blev bygget i trediverne, og under
depressionen kørte mange skæbner ad denne vej for at finde lykken i
Californien. Den gang bugtede vejene sig og fulgte landskabet, og undervejs
opstod der små byer, som levede af de rejsende. Nu om dage er Route 66
erstattet af snorlige interstates. Men den ligger der stadig, selvom byerne bærer
præg af, at der ikke længere kommer så mange forbi. Men den er fed at køre på
motorcykel på. Den bugter sig lidt, og der er meget lidt trafik. Vi kører
gennem øde prærieområder, og en gang imellem kører vi igennem en lille by,
der har set bedre tider. Der er lukkede butikker og rustne skilte, som hænger
og dingler i vinden. Det er helt, som det skal være.
Efter et par timers kørsel, hvor vi bl.a. ser Santa Fe
jernbanen med godstog med omkring 70 vogne, kommer vi til Route 66 Visitor's
Center. Et par gamle hippier har slået sig ned i et skur i vejsiden med alt
muligt gammelt ragelse, som har med Route 66 at gøre. Sjovt sted. Jeg køber en
cd med Route 66 numre.
Det er fascinerende at køre ad Route 66 - mellem de små
hyggelige byer er der lange strækninger med ingenting. Overhovedet. Fuldstændig
lige landevej og flad prærie så langt øjet rækker. Om morgenen inden vi tog
afsted, havde Hans Jacob fortalt os, at vi på en bestemt strækning skulle prøve
at lægge mærke til et stort Maximum Security fængsel, som man kunne se fra
vejen. Og rigtigt nok - der ude i ingenting med et par timers kørsel i begge
retninger til nærmeste by, kunne vi se et stort komleks oppe ad den eneste
sidevej vi havde set i timevis. Egentlig var det vist meningen, at vi bare
skulle være kørt forbi, men nogle i gruppen standsede op og begyndte at køre
op ad vejen til fængslet. Der stod godt nok nogle store skilte med bl.a.
'Warning' og 'Danger' og sådan noget, men folk begyndte at køre derop, og vi
andre fulgte med. Prøv nu at forestille dig, at dette her er et af de sikreste
fængsler, hvor de anbringer de allerværste forbrydere. Det ligger ude i
ingenting, og det er ikke et sted, man bare kommer forbi. Men denne dag kommer
der altså pludselig 13 motorcykler buldrende op foran fængslet og begynder at
køre rundt på pladsen foran. Nogle af disse bikere stiger af og begynder at gå
hen til hegnet... Men så går den heller ikke længere. Mindre end 30 sekunder
efter at vi er kørt derop, kommer der en håndfuld bevæbnede betjente ud og spørger,
hvad fanden vi laver her. Øh, ... vi er bare turister, der ville se, hvordan
sådan et Maximum Security fængsel så ud. De antyder, at det er en rigtig dårlig
idé, og anbefaler, at vi skrubber af hurtigst muligt. Yesss, Sir!