Om turen


Tørre tal:
Frank & Tina kørte på en Yamaha Virago 535.
Biker-Torben kørte på en Yamaha Dragstar 1100

Vi tog afsted den 17. juli og kom hjem igen den 1. august.
Da havde vi kørte i alt 3.519 km - heraf 800 km i Danmark, 413 km på Færøerne og 2.306 km på Island.

Vi var på Færøerne fra mandag morgen til onsdag kl. 17. På Island havde vi en uge fra torsdag til torsdag. Resten af tiden - ca. 100 timer - tilbragte vi i Nordatlanten ombord på Norröna.

Vi betalte ca. 14.000 kr. pr. mand for skibsrejsen, inkl. motorcykel og overnatning i 3-personers kahytter (indvendig på udrejsen og udvendig på hjemrejsen). Prisen dækker også hotelovernatning på Færøerne og bondegårdsovernatning i kategori I på Island.

Ud over dette brugte vi ca. 6.000 kr. pr. mand til mad og drikke, benzin og andet.
 

Sådan arrangerede vi turen:
For nemheds skyld valgte vi en pakketur fra rejsebureauet Hekla Travel, som omfattede skibsrejsen og alle overnatninger. Man kan vælge mellem forskellige overnatningskategorier, men ellers har man ikke nogen videre indflydelse på, hvilke overnatningssteder der vælges. En anden gang ville vi nok foretrække at arrangere det hele selv - bestille billetterne direkte hos Smyril-Line og selv bestille overnatning på Færøerne og Island. Via internettet kan det nemt lade sig gøre, hvis man sætter lidt tid af til det. Og der er også lidt penge at spare ved at gøre det selv.
Via Icelandic Farm Holidays kan man selv booke overnatninger på de adskillige hundrede gårde, der er med i ordningen. Ved at skrive til IFH kan man få tilsendt en prisliste.
Vi var lidt utilfredse med Hekla Travel, fordi den eneste lillebitte ting, vi gerne ville have ændret i forhold til pakken, ikke kunne lade sig gøre. Vi ville gerne bo inde i selve Reykjavik i stedet for på en gård 40 km udenfor. Og vi gjorde udtrykkeligt opmærksom på, at vi gerne ville betale ekstra for det. Men det kunne åbenbart ikke lade sig gøre - og vi fik først endelig besked om det et par dage inden afrejse, til trods for at vi havde bestilt arrangementet flere måneder i forvejen. I stedet arrangerede vi selv overnatning i Reykjavik via internettet på 2 minutter og betalte selv den ekstra udgift. Der var også et par andre ting, som irriterede os ved Hekla Travel.
 

Vejret:
Vi var vist usandsynligt heldige med vejret. Godt to dage i udmærket solskinsvejr på Færøerne og sammenlagt kun én dag med regnvejr på Island. Det kan man ikke klage over. Check vejret her.
 

Vejene:
Så længe man holder sig til ringvejen (Hovedvej 1), der går rundt om hele øen, kan man sagtens gøre turen på en almindelig motorcykel. Man er selvfølgelig nødt til at gøre nogle afstikkere en gang imellem, men det oplevede vi ikke som det store problem. Grusvejene til diverse vandfald og gårde var generelt udmærkede at køre på.
 

Afstande:
Som man kan se i dagbogen, kørte vi omkring 300 km om dagen på Island. Det lyder umiddelbart ikke så voldsomt, men vi var faktisk på farten hele dagen. Normalt kom vi afsted mellem 9 og 9:30, og vi var normalt fremme ved overnatningsstedet mellem kl. 18 og 22. Men så havde vi også brugt tid på sightseeing, frokost, div. pauser og fotostop og aftensmad. Jeg synes, der var god tid til disse ting. Og om sommeren går solen jo aldrig rigtig ned på Island - det er lyst hele døgnet.
 

Priser:
Vist er det dyrt på Island - f.eks. gav jeg 180 DKK for en helt almindelig pizza og en cola. Men jeg synes ikke vi brugte så mange penge. Morgenmaden var jo inkluderet i overnatningen - og frokosten blev flere gange indtaget i form af hotdogs på tankstationer. Det er jo ikke, som om det vrimler med små hyggelige restauranter på Island (bortset fra Reykjavik). Aftensmaden var som hovedregel burgere eller pizza. Ud over dette brugte vi lidt penge på benzin og et par enkelte attraktioner, der kostede penge. Vandfaldene er jo gratis!