Tilbage | Printervenlig version af dagbogen |
Dag 1: København - Hanstholm - Skib (400 km)
Dag 2: Skibsrejse mod Færøerne
Dag 3: Torshavn - Klaksvik (209 km)
Dag 4: Klaksvik - Torshavn (200
km)
Dag 5: Torshavn - Skibsrejse mod
Island (4 km)
Dag 6: Seyðisfjördur - Hafralækur
(328 km)
Dag 7: Hafralækur - Myvatn - Keldudalur
(325 km)
Dag 8: Keldudalur - Borganes - Brennistadir
(309 km)
Dag 9: Brennistadir - Geysir - Gullfoss - Reykjavik
(345 km)
Dag 10: Reykjavik - Blå lagune - Vik (322 km)
Dag 11: Vik - Höfn (315 km)
Dag 12: Höfn - Hotel Svartisskógur
(297 km)
Dag 13: Hotel Svartisskógur - Seyðisfjördur - Skibsrejse mod Danmark
(65 km)
Dag 14: Skibsrejse mod Danmark
Dag 15: Skibsrejse - Hanstholm - Århus
(200 km)
Dag 16: Århus - København (200
km)
-----------------------------------
Dag 1 – 17. juli – København-Hanstholm – 400
km
ca. 25 grader, solskin,
senere skyet
Sommeren 2004 var ikke
den bedste. Faktisk var det rigtigt kedeligt vejr med masser af regn i
hele juni og det meste af juli. Vejrudsigten for Færøerne og Island
så heller ikke alt for spændende ud. Regn, regn og atter regn. Men nu
var det hele arrangeret, og om lørdagen skulle vi køre 400 fra
København til Hanstholm og skibet til Færøerne.
Og efter halvanden måned med dårligt vejr, slog det pludselig om, den
dag vi skulle af sted. Så lørdag morgen skinnede solen, da jeg pakkede
motorcyklen og kørte over til mine venner Frank og Tina. De to kører
på en Yamaha Virago 535, mens jeg har en Yamaha Dragstar 1100.
I første omgang skulle vi med færgen fra Odden til Ebeltoft kl. 11. Vi
kørte ad mindre veje fra København til Odden og var der i god tid, så
vi kunne sidde i solen og nyde, at det endelig var blevet sommer.
Fra Ebeltoft tog vi landevejen (26) tværs over Jylland i retning mod
Hanstholm. Vi havde god tid, så vi kørte via Thisted og ud til
Vesterhavet og derfra nordpå til Hanstholm, hvor vi ankom ca. kl.
17:30.
Vi kørte ud til skibet, Norröna, fik vores boardingkort og kørte frem og
ventede på at komme ombord. Ud over os og en færing på Harley var der
faktisk kun tyske motorcyklister på off-roadere. Det var et kæmpe skib
og kun ca. 2 år gammelt. Plads til 1.500 passagerer og 800 biler. Og
så os på ca. 20 motorcykler.
Ved 19-tiden fik vi endelig lov at køre ombord. Heldigvis er der gode
fastspændingsmuligheder for motorcyklerne. Og da de stod forsvarligt
fastspændt, gik vi op til vores 3-personers kahyt med wc/bad, fjernsyn
og køleskab.
Skibet lagde fra kl. 21 med kurs mod Færøerne, hvor vi ville anløbe om
mandagen ved 6-tiden. Forude ventede ca. 36 timer ombord på skibet.
Godt, vi havde bestilt kahyt – et billigere alternativ kunne have
været nogle liggepladser i bunden af skibet. Men det er nu rart at
have sit eget rum, et bad og en ordentlig seng til sådan en lang tur.
Vi gik ned i cafeteriet og fik dagens ret og gik derefter en runde på
skibet. Og så sad vi et par timer oppe på det åbne dæk og nød udsigten
over Nordsøen og den stille, lune aften, inden vi godt trætte gik i
seng.
------------------------------------
Dag 2 – 18. juli – skibsrejse mod Færøerne
ca. 20 grader, blæsende men solrigt,
senere blæser det mere op
Vi sov længe og stod først op kl. 11. Vi havde jo
heller ikke noget, vi skulle nå. Efter at have gået en runde
besluttede vi os for frokostbuffeten i en af restauranterne. Der blev
gået til vaflerne og de mange andre gode ting, og bagefter vraltede vi
op på dækket og sad i solen og nød udsigten til bl.a. boreplatformene
i Nordsøen. Så langt ude på havet har man virkelig en fornemmelse af
at være meget langt hjemmefra. Ud på eftermiddagen blæste det op, og
så var det ikke længere helt så sjovt. Selvom jeg havde søsygepiller
med, havde jeg selvfølgelig ikke taget nogen. Stupid! Men nu skyndte
jeg mig ned og fik slugt en. Efter et stykke tid måtte jeg dog ud og
køre traktor med porcelænsrat, og det første der kom op, var den lille
hvide søsygepille.
Da det så var overstået, tog jeg en ny
pille, og efter at have været lidt grøn i hovedet et par timer havde
jeg det
herefter fint. Vi fik lidt mad i cafeteriet og spillede lidt i
spillearkaden, mens skibet gyngede mere og mere.
Vi gik i seng og sov fint nok, på trods af den kraftige bølgegang. Ved
midnatstid vågnede jeg og udbrød "Shit!" – nu gyngede skibet nemlig på
en anden måde og kraftigere, og det første jeg tænkte på, var om
motorcyklerne nu også stod ordentligt fast. Nå, det ville jo vise sig,
når vi i morgen tidlig kom til Torshavn.
------------------------------------
Dag 3 – 19. juli – Torshavn-Klaksvik –
209
km
ca. 15-22 grader, først
tåget, skyer og sol, især fint om
eftermiddagen
Motorcyklerne havde
heldigvis klaret stormen – vi blev vækket allerede kl. 04:30 og skulle
forlade kahytten senest en time efter. Ved 6-tiden kørte vi fra borde
i Torshavn - det var vådt, fordi det lige havde regnet. Det var
heldigvis det eneste regn, vi oplevede på Færøerne.
Vores første overnatning var i Klaksvik i den nordøstlige del af
øerne, så vi begav os af sted i den retning. Vi var totalt overvældede
af, hvor smukt der var, så vi var nødt til at holde med jævne
mellemrum og fordøje indtrykkene. Der er meget grønt (det regner
normalt også meget!), med mange bjerge og så er det til at overskue.
Vejene er gode, og der er ikke meget trafik, så vi kunne køre i et
mageligt tempo. Vi fik taget de fleste veje og set kirker og idylliske
landsbyer og fjorde undervejs.
Vi spiste frokost i byen
Gjógv og kørte lidt videre. I en lillebitte landsby så vi et papskilt
der inviterede til kaffe og kage, så vi var inde hos en flink dame og
få kaffe og hjemmebagt chokoladekage. Ved 19-tiden tog vi færgen til
Klaksvik (ca. 1 time) og blev indlogeret på Sømandshjemmet, hvor vi
lagde ud med at spise det eneste, der var på menukortet: Flæskesteg
med kartofler og brun sovs. Efter at have spist kørte vi via en
ensporet tunnel uden lys over til naboøen for at se solen gå ned.
------------------------------------
Dag 4 – 20. juli – Klaksvik-Torshavn
– 200 km
ca. 22 grader, solrigt og varmt,
om aftenen bliver det meget tåget
Vi vågnede til en
dejlig, solrig dag og brugte hele formiddagen på at se de to nordlige
øer Kunoy og Vidaroy. Vi kørte bl.a. gennem flere ensporede tunneller
uden lys - spændende! Naturen er fantastisk flot og barsk. I fjordene
er der ofte dambrug, der er en stor indtægtskilde her, og vi så
kæmpestore laks springe. Vi tog færgen tilbage fra Klaksvik ved
13-tiden og satte kursen direkte mod Vestmanna, hvor vi købte billet
til en 2-timers tur langs kysten til fuglefjeldene. En lidt lang tur,
syntes vi. Men både vejret og turen var flot, og vi så mange fugle.
Turen var slut kl. 19, og vi kørte derefter en lille tur til naboøen
Vagur, via den nye flotte tunnel. Men ret hurtigt skiftede vejret og
det begyndte at blæse og blive koldt. Så vi skyndte os tilbage i
retning mod Torshavn og vores sidste overnatning. Tågen blev
tykkere og tykkere, og da vi kom til Torshavn,
kunne vi ikke se mange meter. Og vi kunne hellere ikke se vores hotel,
Hotel Føroyar.
Måske var det fordi, det var hvidt, havde græs på toppen og lå oppe på
en bakke indhyldet i tåge! Vi nåede først frem kl. 22 - kolde og
sultne. Men køkkenet havde lige lukket, og vi orkede ikke at kæmpe os
ned til byen med risiko for at fare vild. Så vi gik sultne i seng.
------------------------------------
Dag 5 – 21. juli – Torshavn-Island –
4
km
om formiddagen tyk tåge og finregn -
fra middag solskin og varmt, ca. 20 grader
Vi vågnede 7:30 ved at
det øsede ned udenfor, og tågen var tyk som ærtesuppe. Heldigvis
skulle vi ikke køre mere i dag, så vi gik ned i restauranten og spiste
os gennem morgenmads-buffeten et par gange. Efter morgenmaden gik vi
en tur ned i byen, og så holdt regnen op, tågen lettede, og solen
skinnede. Nu blev det ret varmt, så vi gik rundt og kiggede på de
flotte bygninger i Torshavn og fik os en velkendt fransk hotdog.
Torshavn er vældig hyggelig - men til at overse på et par timer. Vores
hotel lå på en bakke oven for byen, og på vej hjem så vi vores skib
komme ind - et flot syn. Vi fik pakket vores ting og kørte derefter
ned til skibet i god tid, inden vi skulle sejle kl. 18. Der var en del
andre motorcyklister - alle fra Tyskland og alle på store off-roadere.
Vi kunne høre, at de stod og fnisede lidt over Franks lille Virago.
Ombord på skibet blev
jeg lidt overvældet af alle de reb og ting og sager til at spænde
motorcyklen fast med og stod vist og lignede en konfirmand. Ved siden
af mig stod en stor tysker, han kiggede lidt på mig og gryntede så et
eller andet på tysk, hvorefter han gik i gang med at spænde min mc
fast med diverse råbåndsknob og pælestik og hvad ved jeg. Han sagde
ikke en lyd, men gryntede lidt igen, da jeg takkede ham på mit bedste
tysk. Ok, de var alligevel ikke så slemme, de tyskere.
Vi fik lidt at spise ombord og gik derefter ned i kahytten med chips
og cola og så en film i fjernsynet. Vi faldt alle tre ret hurtigt i
søvn - næste morgen ville vi ankomme til Island.
-------------------------------------
Dag 6 – 22. juli –
Seyðisfjördur-Hafralækur - 328 km
ca. 7 grader og tyk tåge -
senere blå himmel og sol, ca. 15 grader
Vi kørte fra borde ca.
8:30 og blev vinket foran bilkøen ved tolden. Det hele gik nemt og
smertefrit - men alt var indhyllet i tåge, og et skilt viste 7
grader! Den første strækning fra skibet og op ad bjerget ca. 20 km til
Egilstadir foregik langsomt og i tyk tåge. Så det tog omkring en time
- og så måtte vi også ind og have noget morgenmad og varm kaffe. Det
var ikke den bedste start, men illustrerede, at det var en barsk
natur vi var kommet til. Efter morgenmaden var vejret blevet lidt
bedre. Tågen var væk, og nu var det bare overskyet. Vi satte kursen i
nordøstlig retning - de første par timer med god asfaltvej og næsten
ingen trafik. Derefter gik ringvejen (Hovedvej 1) over i fastpresset
grus. Vi tog en afstikker for at komme til vandfaldet Dettifoss, der
er det vandrigeste i Europa. I første omgang kørte vi 28 km ad
grusvej til vandfaldet. Men
nu var solen kommet frem, det var dejligt varmt, og der var stort set
kun os på vejen – og i det hele taget. Undervejs stoppede vi og lagde
os lidt i græskanten og slappede af med udsigt til blå himmel, bjerge
og store vidder. Wow, det er sgu livet!
Dettifoss er stort og voldsomt. Vandet kommer høvlende ud over kanten
med en fantastisk kraft. Og igen var der kun få andre mennesker. Og
det hele var ikke plastret til med isboder og souvenirbutikker. Kun
den rå natur. Heller ikke noget med indhegning – du må selv tænke dig
om og passe på.
Vi valgte at fortsætte videre nordpå ad grusvejen til en asfaltvej,
der førte os i retning mod Husavik. Undervejs besøgte vi stedet
Asbyrgi – en kæmpe kløft i lavamasserne, hvor De Underjordiske efter
sigende skulle bo. Det skal nok passe, vi så dem bare ikke lige.
Videre mod Husavik - men der var vejarbejde, så vi kørte rigtig mange
kilometer ad dårlig grusvej. Lidt af en prøvelse. Men det var også
bare, fordi vi var kørt væk fra ringvejen. Efterhånden blev det bedre,
og da vi nåede Husavik, var der kun godt 20 km til gården, hvor vi
skulle overnatte. Så det var med at benytte lejligheden til at få
noget mad. Der er nemlig temmelig øde i Island - man kan ikke
forvente at finde små hyggelige restauranter undervejs. Mad fås altid
på tankstationerne, men dem kan der også være langt imellem, især i
den nordlige del af landet. Men Husavik havde et mindre udbud, så vi
valgte en pizzarestaurant, hvor jeg fik en helt almindelig pizza til
180 kr. (danske vel at mærke!). Alting er dyrere i Island!
Bagefter kørte vi til vores første overnatningssted på
gård 449, hvor vi var fremme kl. 21. Familien var meget sød, men
manden talte kun islandsk, så det var begrænset, hvad vi kunne
konversere om. Men vi fik kaffe og kage i køkkenet, inden vi gik i bad
og derefter på hovedet i seng kl. 23, dødtrætte efter dagens
strabadser.
--------------------------------------
Dag 7 – 23. juli – Hafralækur
- Keldudalur
– 325
km
sol og blå himmel, ca. 16 grader -
kl. 19 begynder det at regne
Dagen starter i flot
solskin, og vi lægger ud med at køre til Myvatn og rundt om søen.
Derefter kører vi ud i et område med vulkansk aktivitet - flere steder
ryger det op af jorden, og der er kratere med boblende mudder og store
sprækker i jorden. Fantastisk! Bagefter bader vi en times tid i en
varm kilde (Myvatns svar på Den Blå Lagune). Der er kun få andre, og
vi ligger og nyder det varme vand og udsigten over lava-formationerne.
Frokosten spiser vi på en lille hyggelig café på en gård, The Cowshed
Café. Mellem cafén og stalden var der store glasruder, så man kunne
sidde og se køerne blive malket, mens man drak morgenkaffe.
Vi har stadig lang vej til vores overnatningssted, faktisk er vi slet
ikke begyndt at køre i den retning endnu. Men kl. 14:30 begiver vi os
af sted. Vejret er stadig fint, og det er en flot tur til Islands
næststørste by, Akureyri. Her spiser vi aftensmad, og kl. 18:30 sættes
kursen gennem et øde område mod gård 335, hvor vi skal
overnatte. Skyerne bliver mørkere og mørkere, og kl. 19 begynder det
at regne, så vi kører et par timer i regn. Omsider kommer vi til
jordvejen, som fører ned til gården. På gårdens vejbeskrivelse stod
der: "After a short drive the farm is on the left".
Virkeligheden så lidt anderledes ud! Her
var totalt øde, og efter 10 km ad en absurd regnvåd jordvej (heraf 4 km
"under construction" - dvs. i første gear gennem løs mudret jord) nåede
vi omsider frem kl. 22. Efter en kop kaffe og et varmt bad er klokken
blevet 23:30, og jeg er mere end klar til at sove. I morgen kl. 8 går
det løs igen.
---------------------------------------
Dag 8 –
24. juli –
Keldudalur
- Brennistadir – 309
km
først køligt, finregn og
tåge - fra kl. 16 solskin og varmt
Vi vågnede til finregn
og tåge. Øv! Satte os til et overdådigt morgenbord og trak derefter i
regntøjet. Vi kørte væk fra gården ad en anden vej, som var meget
bedre (grus).
Første stop var Glaubær, en gammel tørvegård, hvor en hel familie og
alle medarbejdere boede og arbejde. Videre i regnvejr ad ringvejen.
Spiste hotdogs på en Esso-station iført regntøj. Kl. 16 efter 220 km
hørte regnen op, og solen kom frem. Vi fik regntøjet af og klatrede op
på en vulkan og kiggede ned i krateret. Videre ad gode mc-veje til den
efter islandske forhold lidt større by, Borganes, hvor vi spiste
aftensmad på en lidt suspekt udseende filippinsk restaurant, som dog
havde glimrende mad og kolde maltøl af mærket "Egil Skallagrimson".
Derefter kørte vi ud til vores gård (30), der igen lå godt 10 km nede
for enden af en grusvej. Var fremme kl. 20. Vores værter var et flinkt
ældre ægtepar. Vi gik en tur i omegnen sammen med deres kat, der troligt fulgte
i hælene på os, og kiggede på floder og snakkede med hestene. På vejen hjem blev
vi fulgt af en hel flok ænder, der rappede løs. Meget landligt. Snakkede lidt
med mutter i køkkenet over en kop kaffe og gik udmattede til køjs kl. 23.
---------------------------------------
Dag 9 – 25. juli
–
Brennistadir - Reykjavik – 345
km
solskin og senere mere skyet,
ca. 14 grader
Vi kørte rundt om
Hvalfjordur - ville se en gammel hvalfanger-station, men fandt den
ikke. Men det var alligevel en vældig flot tur rundt om fjorden. Kørte
til Islands over 1.000 år gamle tingsted, Þingvellir
(bl.a. ad 28 km bjerggrusvej).
Derefter videre til gejseren Stokkur, som vi så springe. Videre til
vandfaldet Gulfoss - stort og flot med regnbue over. Men man kan ikke
se det (tæt på) uden at blive våd.
Derefter kørte vi 100 km tilbage til Reykjavik. Vi nåede frem til
vores
guesthouse
midt i Reykjavik kl. 18:30, fik lige skiftet tøj, og så gik vi en tur
ad "Strøget" - meget hyggeligt. Vi flottede os og bestilte en
3-retters menu på en restaurant med cocktails, mad og vin. Samlet pris:
17.000 ISK.
Slentrede hjemad med fyldte maver og gik trætte til køjs kl. ca. 24.
---------------------------------------
Dag 10 –
26. juli –
Reykjavik -
Vik – 322
km
først
skyet og en smule finregn -
fra middag sol og blæsende, ca. 12 gr.
Vi kom først af sted ved
10-tiden, og efter at Frank havde vist os nogle spændende
industrikvarterer i Reykjaviks udkant, overtog jeg førertrøjen og
førte os ud til Den Blå Lagune. Vi hyggede os i vandet i en times tid.
Det var dejligt, men der var mange turister (sammenlignet med stedet
ved Myvatn).
Derefter gik det i fuld fart langs kysten til næste overnat-ningssted,
der lå 25 km før Vik. Området mellem Reykjavik og Vik var meget fladt
og åbenbart landbrugsland. Vejen var den hidtil bedste, så vi kørte
80-100 km/t. Noget ensformigt landskab. Vi ankom til gården kl. 18. Frank
og jeg forsøgte at køre op til
gletsjeren ad en bjergjordvej. Ifølge et skilt skulle der være 10 km
og mulighed for snescooterkørsel - men efter 4 km gav vi op: vejen var
fyldt med huller og store sten. Det var sgu for farligt og besværligt.
I stedet kørte vi de 25 km ind til byen Vik og spiste på den eneste
grillbar, der var.
I seng kl. 23. I morgen bliver også en lang dag ...
---------------------------------------
Dag 11 – 27. juli
–
Vik - Höfn – 315 km
solskin og blæsende,
ca. 14 grader
Dagen er præget af
lange, lige stræk. Vi kører over lavasletter - visse steder dækket af
et op til 30 cm tykt moslag. Andre steder er der sort lavasand, så
langt øjet rækker. En sandstorm i dette område kan angiveligt
sandblæse en bil - eller motorcykel! Vi slipper med skrækken. For
foden af gletsjeren Vatnajökul er der et kæmpe deltaområde, hvor
smeltevandet fra gletsjeren løber af. Så vi kører over mange lave
metalbroer. Og Vatnajökul er altså stor vi bruger næsten en halv dag
på at køre forbi. På et informationscenter ser vi en video om den dag
i 1996, da vulkanen inde under gletsjeren kom i udbrud - den
efterfølgende flodbølge ødelagde ALT. Heldigvis bor der ingen
mennesker i dette område, men vejen er meget vigtig, da det er den
eneste forbindelse mod nord.
Vi var på sejltur på en
sø fyldt med isbjerge for foden af gletsjeren. Sejlede i et ombygget
amerikansk amfibiekøretøj. Vi kørte videre og mødte to danskere på
cykel på en totalt øde strækning i strid modvind (14 m/s) – de så ikke
ud til at nyde det!
Et sted, ca. en times kørsel før Höfn, kunne man komme ud og køre på
snescooter på gletsjeren. Det ville vi ellers gerne, men der var kun
ture kl. 10 og 12. Og vi kom forbi kl. 18. Der ville desværre gå for
meget tid med det næste dag, så vi var nødt til at opgive. I stedet
kørte vi til Höfn og spiste en god middag på en hyggelig restaurant.
Derefter kørte vi til vores overnatningssted – et stort sommerhus
(gård 584), hvor der boede flere logerende. Klokken er efterhånden
blevet 21:30 - jeg skal lige have et bad, og så skal jeg se dyner. Vi
er alle godt møre efter dagens strabadser.
----------------------------------------
Dag 12 – 28. juli
– Höfn - Hotel Svartisskógur –
297 km
solskin
og skyet, ca. 14 gr.
Efter et stort
morgenbord begiver vi os nu ud på turens sidste strækning. Den
nordøstlige del af Island er et af de mest øde områder og en del af
ringvejen er ikke asfalteret. Hvor der ikke er asfalt, består vejen af
hårdtpresset grus, som er ok at køre på, hvis man tager det roligt. Og
det gør man, for det er også ret bjergrigt, og rækværk bruger man ikke
her.
I den første by vi møder efter godt 90 km, Djúpivogur, spiser vi
frokost nede ved havnen på det hyggelige Hotel Framtid.
De havde den islandske specialitet Rådden haj, så det måtte vi
selvfølgelig prøve, inkl. et glas brændevin. Det var sgu mere specielt
end velsmagende!
Videre nordpå - nu er der kun grusvej langs kysten - og over bjergene.
Heldigvis er der næsten ingen trafik, så vi tager det bare roligt og
nyder den fantastiske rå natur. Ind imellem kommer der et stykke med
asfalt og så lidt mere grus. Vi er lidt fascinerede af, at her er så primitivt - ringvejen
er trods alt den vigtigste vej på Island. Vi skal via den store by
Egilsstadir og ca. 30 km nordpå for at komme til vores sidste
overnatningssted, Hotel Svartisskógur. Eftersom
vi jo har bestilt bondegårdsovernatning, bliver vi indlogeret på den
tilhørende gård (482), hvor vi har hele 1. sal for os selv. Efter at
have klædt om kører vi ned til hotellet og spiser aftensmad.
----------------------------------------
Dag 13 – 29. juli
–
Svartisskógur - Seyðisfjördur – Skib mod DK –
65 km
overskyet,
ca. 12 grader
Skibet sejler kl. 12 fra
Seyðisfjördur, godt 60 km fra vores hotel, så vi er tidligt oppe, og
jeg vil gerne af sted i god tid, så vi ikke risikerer at komme for
sent. Vi når det i fin stil og får udfyldt skibspapirerne, kører
ombord og får spændt motorcyklerne fast.
Til hjemturen har vi fået en kahyt med vindue (på turen op var det
uden vindue). Det er nu meget rart at kunne se ud, når man skal
opholde sig på skibet de næste godt 50 timer.
Da vi sejler, blæser det op, og båden gynger en del. Belært af
erfaring har Torben taget sin pille inden afgang, så der er ingen
problemer. Vi nyder et dejligt måltid mad i cafeteriet, mens mange af
de øvrige gæster ser lidt grønne ud i hovederne.
----------------------------------------
Dag 14 – 30. juli –
Skibsrejse mod Danmark
skiftende vejr, blæsende
i starten
Vores kahyt har tre
køjer, badeværelse med bruser, køleskab og tv, så der er ikke noget at
klage over. Skibet Norröna er i øvrigt ret nyt, fra omkring år 2000.
Der er flere restauranter og et cafeteria ombord, så der er lidt for
enhver smag og pengepung.
Vi bruger tiden på at kigge i butikkerne, studere restauranternes
menukort, slappe af på dækket om dagen, nyde udsigten, spise, sove,
drikke, læse, se fjernsyn og spille i spillehallen.
Om aften flotter vi os og spiser en 3-retters menu i skibets bedste
restaurant: Færøske specialiteter til forret, lunde/hvalbøf til
hovedret og noget fromagehalløj til dessert.
I morges ved 5-tiden anløb vi Torshavn på Færøerne og var taget af sted
igen, inden vi stod op. Men om aftenen ved 9:30-tiden anløber vi
Lerwich på Shetlandsøerne, og det er vi oppe og se. Det er ret flot,
for skibet sejler langs med byen for at komme ind i havnen. Lerwich
ser vældig hyggelig ud - måske skulle vi overveje en tur til
Shetlandsøerne?
Vi går ned i kiosken og køber forsyninger af cola, slik og chips, og
så er der ellers dømt total afslapning (hvilket vi er blevet ret gode
til) i kahytten med film i fjerneren.
Det sidste jeg tænker, inden jeg falder i søvn, er, om min kære
motorcykel nu også har overlevet den kraftige søgang i går. Det vil
vise sig, når vi i morgen ved 17-tiden kommer til Hanstholm ...
-----------------------------------------
Dag 15 – 31. juli –
Skibsrejse - Hanstholm - Århus –
200 km
solskin og varmt
Da vi vågner om
formiddagen og kommer ud på dækket kan vi tydeligt mærke, at vi nu er
kommet tættere på land og længere østpå. Det er blevet varmere, og
solen skinner fra en næsten skyfri himmel - næsten lidt for varmt,
efter at vi har vænnet os til temperaturerne på Island.
Vi indtager den store morgenmadsbuffet i en af skibets restauranter og
begynder så småt at pakke vores ting. Skibet anløber Hanstholm kl. 17,
men den der næsten 17:45, inden vi kommer fra borde.
Vi kører i højt solskin ad landeveje til Århus, hvor vi ankommer kl.
21 efter at have indtaget en burger undervejs.
Vi kunne måske godt have taget turen hjem i ét hug, men vi vælger at
overnatte hos noget af min familie. Efter et par øl og noget rødvin er
vi alle klar til at sove.
Vi glæder os allerede til at komme ud og køre igen i morgen.
------------------------------------------
Dag 16 – 1. august - Århus -
København – 200 km
solskin og varmt
Vi er tidligt oppe - vi
skal nå hurtigfærgen fra Århus til Odden kl. 9. Vi kører gennem de
mennesketomme gader og kommer ombord. Efterhånden er vi blevet gode
til at spænde motorcyklerne fast.
Da vi kører i land i Odden, er det bare det bedste danske sommervejr,
man kan tænke sig. Vi tænker tilbage på den regnfulde sommer, hvor det
faktisk regnede næsten hele juni og halvdelen af juli, indtil vi tog
af sted. Så i stedet for at køre lige hjem, finder vi en masse små veje
og kører og nyder det gode vejr. Og det faktum, at her er grønt og
frodigt - noget andet end lavamasserne på Island.
Først på eftermiddagen er vi atter hjemme - propfyldte med indtryk fra
en fantastisk tur til nogle øer, der er meget anderledes end det, vi
kender.
Det er en tur for livet, som kraftigt kan anbefales.
Læs mere om de praktiske ting, og hvad det har kostet, på siden "Om
turen".